Tvåårsbesiktning

Cirka två år efter inflyttningen görs en andra besiktning av en opartisk besiktningsförrättare. Tvåårsbesiktningen omfattar fel som har uppstått under garantitiden fram till denna tidpunkt och som entreprenören kan hållas ansvarig för.

Vid besiktningen kontrolleras att tidigare noterade fel har åtgärdats och att inga nya funktionsfel har tillkommit.

Besiktningsförrättaren utgår från de anmärkningar/felanmälningar som du som bostadsrättshavare har rapporterat.

Exempel på garanti- och funktionsfel kan vara sprickor i väggar och tak, att fönster och dörrar inte går att öppna eller stänga ordentligt, eller att ventilationen inte fungerar som den ska. Observera att skönhetsanmärkningar, såsom fläckar eller skador på parkettgolv, tapeter, bänkskivor och skåpsluckor, inte räknas som garantianmärkningar.

Det är besiktningsförrättaren som avgör om en anmärkning omfattas av garantin eller inte. Felen dokumenteras i ett besiktningsprotokoll som du som bostadsrättshavare får ta del av. Representanter från byggentreprenören och HSB deltar också i besiktningen. Om du har anmärkningar som ska åtgärdas kommer du att bli kontaktad för en tidsbokning.

 

Under besiktningen besöks samtliga lägenheter i bostadsrättsföreningen, oavsett om det finns några anmärkningar eller inte.